Hoe werkt het?

Op uw facturen aan uw klanten brengt u btw in rekening. Die btw draagt u af op de btw-aangifte over het tijdvak waarin u factureerde. Blijkt uw klant de factuur geheel of gedeeltelijk niet te betalen, dan kunt u de btw bij de Belastingdienst terugvragen. Stuur daarvoor een aparte brief aan de Belastingdienst. Beschrijf daarin om welke facturen het gaat en licht toe waarom ze oninbaar zijn. 

Let op: Voor deze btw-teruggaaf moet u een aparte brief sturen. Reikt u creditfacturen uit of boekt u prijsverminderingen, dan riskeert u een naheffingsaanslag en een boete.

Wat is oninbaar?

U moet in uw teruggaafverzoek aannemelijk maken dat de facturen oninbaar zijn. Dat kunt u bijvoorbeeld doen met een faillissementsverklaring, een bericht van een incassobureau of correspondentie waaruit blijkt dat uw klant de factuur niet zal betalen. 

Let op: Het moment waarop duidelijk is geworden dat de klant niet meer zal betalen, ligt vaak vóór de datum van het afwikkelen van het faillissement. 

Tip: Voer een actief debiteurenbeheer en dien het verzoek voor btw-teruggaaf wegens oninbare vorderingen tijdig in.

In welke situaties werkt het verzoek niet?

In een aantal situaties krijgt u geen btw-teruggaaf wegens oninbare facturen. Dat is in het geval van:

  1. onzakelijke kwijtschelding
  2. toepassing margeregeling
  3. toepassing kasstelsel
  4. omzetting van de onbetaald gebleven vordering in een geldlening

Meer weten? Kijk hier

This entry passed through the Full-Text RSS service - if this is your content and you're reading it on someone else's site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.