Het is namelijk niet eenvoudig om na te gaan of een auto op de zaak of in privé voordeliger is. Dit is onder meer afhankelijk van de hoogte van de afschrijvingen, de onderhoudskosten, de verzekeringskosten, de motorrijtuigenbelasting, eventuele financieringskosten, de CO2-uitstoot van de auto, het aantal in een jaar te rijden privé- en zakelijke kilometers en de btw-gevolgen. Als u deze gegevens helder voor ogen zou hebben, kunt u berekenen wat voordeliger is. Maar over het algemeen zijn deze gegevens echter niet volledig bekend. In dat geval moet u uitgaan van schattingen en kan de werkelijkheid afwijken van de berekeningen.
Let op! Doorgaans mag u kiezen of u de auto tot uw ondernemingsvermogen rekent of tot uw privévermogen. Die keuze heeft u echter niet als u niet meer dan 500 kilometer per jaar met de auto voor privédoeleinden rijdt. U moet de auto dan tot het ondernemingsvermogen rekenen.
De auto van de zaak heeft een aantal voordelen:
Tip! Schaft uw onderneming in 2015 een auto met een CO2-uitstoot van 0 gr/km aan dan geldt een bpm-vrijstelling. Deze vrijstelling geldt nog tot en met 2017. Bedraagt de CO2-uitstoot maximaal 50 dan heeft uw onderneming mogelijk ook recht op de milieu-investeringsaftrek. Voor de nul-emissie auto’s (CO2-uitstoot is maximaal 50 gr/km) geldt bovendien in 2015 een vrijstelling motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2016 zijn alleen nog elektrische auto’s vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Voor semi-elektrische auto’s geldt dan een halve vrijstelling. Wij kunnen u hierover beter informeren.
De auto van de zaak brengt echter ook een aantal nadelen met zich mee:
De fiscale spelregels voor de bijtelling privégebruik auto zijn afhankelijk van uw ondernemingsvorm: bent u directeur-grootaandeelhouder (dga) en opereert u vanuit een bv, dan wordt u voor het privégebruik auto belast in de loonbelasting. Bent u echter een ondernemer die opereert vanuit een eenmanszaak, vof of maatschap, dan wordt u voor het privégebruik auto belast in de inkomstenbelasting.
Voor de meeste auto’s geldt een standaardbijtelling van 25% van de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm). Voor zuinige auto’s gelden echter lagere bijtellingspercentages. Daarbij geldt dat hoe zuiniger de auto is (hoe minder CO2-uitstoot), des te lager de bijtelling. Ook in 2015 en 2016 worden de CO2-grenzen weer verder aangescherpt. In 2017 worden weer wijzigingen verwacht. Deze wijzigingen zullen onderdeel zijn van de complete herziening van het belastingstelsel.
Het aanscherpen van de CO2-grenzen heeft niet tot gevolg dat u elk jaar met een nieuw bijtellingspercentage wordt geconfronteerd. Een vastgesteld percentage blijft gedurende 60 maanden geldig. Na deze periode wordt het percentage opnieuw vastgesteld.
Tip! Voor ondernemers in de inkomstenbelasting blijft de bijtelling beperkt tot maximaal het bedrag dat in een jaar aan autokosten ten laste van de winst is gebracht. Bereken daarom wat voor u het voordeligst is.
Vanaf 2015 is het bijtellingspercentage niet meer afhankelijk van het soort brandstof. Wordt de auto in 2015 voor het eerst op kenteken gezet dan gelden de volgende bijtellingspercentages en CO2-grenzen:
Soort auto | Bijtelling | CO2-uitstoot alle brandstofsoorten |
Nulemissie | 4% | 0 |
Vrijwel nulemissie | 7% | 1 t/m 50 |
Zeer zuinig | 14% | 51 t/m 82 |
Zuinig | 20% | 83 t/m 110 |
Overig | 25% | Vanaf 111 |
Let op! Voor een auto die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen, geldt een bijtellingspercentage van 35% van de waarde van de auto in het economische verkeer. Bij een lage CO2-uitstoot van de auto kan dit percentage mogelijk verlaagd worden. Uw auto moet dan voldoen aan de CO2-uitstoot zoals die ook geldt voor auto’s jonger dan 15 jaar.
Een bijtelling kan achterwege blijven indien u kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé met de auto hebt gereden. Woon-werkkilometers worden gezien als zakelijk, ook als u thuis gaat lunchen.
De auto die u in privé aanschaft heeft een aantal voordelen:
De auto in privé brengt echter ook een aantal nadelen met zich mee:
Let op! Als uw onderneming nagenoeg alle kosten van uw privé-auto aan u vergoedt, kan uw privé-auto door de Belastingdienst alsnog als auto van de zaak worden aangemerkt.
Hiervoor heeft u kunnen lezen dat het antwoord op de vraag wat voordeliger is, de auto zakelijk of privé, afhankelijk is van allerlei omstandigheden. Toch zijn er wel een aantal grove vuistregels te geven. Zo is bij lage afschrijvingskosten of bij veel zakelijke kilometers een privé-auto over het algemeen voordeliger. Maak echter geen ondoordachte keuze. Wij kunnen aan de hand van alle gegevens een berekening van de voordeligste variant voor u maken.
This entry passed through the Full-Text RSS service - if this is your content and you're reading it on someone else's site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.